Banyak kajian terhadap kaedah pengajaran berkesan.
Kajian-kajian eksperimental sering membandingkan kaedah alternatif seperti
inkuiri, pembelajaran berasaskan projek, pembelajaran berasaskan masalah,
pembelajaran koperatif, pembelajaran berasaskan teknologi maklumat dengan
kaedah konvensional yang sering dipraktikkan oleh guru-guru. Adakah ini
bermaksud kaedah konvensional tidak lagi sesuai dengan peredaran masa kini?
Dalam proses pembelajaran dan pengajaran Matematik, kaedah latih tubi merupakan
strategi dalam kaedah konvensional yang sering digunakan oleh guru.
Pakar motivasi dan juga bekas Pensyarah Cemerlang Gred Khas
JUSA B, Dr. Ismail Zain berkata, bentuk pembelajaran seperti latihan latih tubi
masih relevan dan terbukti berkesan meningkatkan penguasaan pelajar terhadap
sesuatu mata pelajaran berdasarkan kajian pendidikan yang dijalankan sebelum
ini. Konsep belajar latih tubi ini juga membantu pelajar menguasai bahan-bahan
melalui self paced dan self directed atau pembelajaran terarah kendiri yang
merupakan salah satu ciri-ciri pembelajaran bestari (Utusan Malaysia, 2014)
Pakar pendidikan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM),
Anuar Ahmad, menyatakan ada beberapa perkara yang menjadikan sekolah Cina
begitu cemerlang dalam Matematik dan Sains. Antara faktor utama adalah bentuk
pengajaran latih tubi lebih banyak ditekankan berbanding sekolah kebangsaan.
Seorang murid darjah empat misalnya, akan diarahkan oleh guru membuat latih
tubi matematik antara 50 hingga seratus soalan setiap hari. Di peringkat darjah
enam pula, sebuah buku tulis latihan matematik yang mengandungi 100 muka surat
akan habis digunakan dalam tempoh satu minggu sahaja (Utusan Malaysia, 2009)
Namun begitu, Noraini Idris (2001) melalui kajian dan
pemerhatian amalan pengajaran guru mendapati kaedah latih tubi boleh menjadi faktor
penghalang kepada pembelajaran berkesan. Menurut beliau, kaedah latih tubi
boleh dimurnikan dengan cara berikut :
- Pelbagaikan cara mengadakan latih tubi.
- Jangan melebihi 5 minit bagi satu sesi latih tubi.
- Jangan merangka bagaimana mendapat sesuatu jawapan.
- Beritahu pelajar tentang tujuan mengadakan latih tubi.
- Jangan menegaskan atau membandingkan markah antara pelajar.
Rujukan :
Mohd Khuzairi Ismail.(24 November, 2009). Mencontohi kelebihan sekolah Cina. Diperoleh pada
Disember 22, 2015 daripada
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp=2009&dt=1124&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz3v9qw4rmb
Noraini Idris. (2001). Pedagogi dalam pendidikan Matematik.
Kuala Lumpur : Utusan Publication.
Utusan Malaysia. (23 Jun, 2014). Tepati pembelajaran abad-21. Diperoleh pada Disember 22, 2015 daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20140623/pe_01/Tepati-pembelajaran-abad-ke-21
No comments:
Post a Comment