ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ISU-ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK: FLIPPED CLASSROOM.

ISU-ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK

ISU-ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK

Pages

Wednesday, December 23, 2015

FLIPPED CLASSROOM.



Flipped classroom ialah satu konsep pedagogi yang menggantikan kuliah dalam kelas dengan peluang-peluang untuk meneroka dan mengkaji bahan-bahan yang di luar bilik darjah melalui klip video dan bacaan. Masa pengajaran satu hala berubah menjadi persekitaran pembelajaran bimbingan-inkuiri yang berpusatkan pelajar di mana pelajar digalakkan untuk melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti-aktiviti seperti pembinaan pengetahuan, perbincangan kolaboratif dan penyelesaian masalah.
  
Flipped classroom merupakan strategi yang mengurangkan jumlah arahan langsung guru dalam amalan mengajar mereka sambil memaksimumkan interaksi satu sama lain. Strategi ini menggunakan teknologi yang menyediakan tambahan yang menyokong bahan pembelajaran bagi pelajar yang boleh diakses secara online. Hal ini membebaskan waktu kelas yang sebelumnya telah digunakan untuk pembelajaran.

Guru menerima pakai model flipped classroom untuk memberikan pembelajaran kelas atau kandungan pengajaran sebagai pekerjaan rumah. Dalam persiapan untuk kelas, pelajar diwajibkan untuk melihat video pembelajaran. Pelajar memanfaatkan masa di kelas untuk bekerja menyelesaikan masalah, pembangunan konsep, dan terlibat dalam pembelajaran kolaboratif.

Konsep penting flipped classroom adalah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang DITERBALIKKAN daripada kaedah tradisional. Perbezaan kedua-dua kaedah ini adalah seperti gambaran berikut :





No comments: