Flipped classroom ialah satu konsep pedagogi yang
menggantikan kuliah dalam kelas dengan peluang-peluang untuk meneroka dan
mengkaji bahan-bahan yang di luar bilik darjah melalui klip video dan bacaan.
Masa pengajaran satu hala berubah menjadi persekitaran pembelajaran
bimbingan-inkuiri yang berpusatkan pelajar di mana pelajar digalakkan untuk
melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti-aktiviti seperti pembinaan
pengetahuan, perbincangan kolaboratif dan penyelesaian masalah.
Flipped classroom merupakan strategi yang mengurangkan
jumlah arahan langsung guru dalam amalan mengajar mereka sambil memaksimumkan
interaksi satu sama lain. Strategi ini menggunakan teknologi yang menyediakan
tambahan yang menyokong bahan pembelajaran bagi pelajar yang boleh diakses
secara online. Hal ini membebaskan waktu kelas yang sebelumnya telah digunakan
untuk pembelajaran.
Guru menerima pakai model flipped classroom untuk memberikan
pembelajaran kelas atau kandungan pengajaran sebagai pekerjaan rumah. Dalam
persiapan untuk kelas, pelajar diwajibkan untuk melihat video pembelajaran.
Pelajar memanfaatkan masa di kelas untuk bekerja menyelesaikan masalah,
pembangunan konsep, dan terlibat dalam pembelajaran kolaboratif.
Konsep penting flipped classroom adalah kaedah pengajaran
dan pembelajaran yang DITERBALIKKAN daripada kaedah tradisional. Perbezaan
kedua-dua kaedah ini adalah seperti gambaran berikut :
No comments:
Post a Comment