ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ISU-ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK: Bahan Bantu Mengajar - Matematik

ISU-ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK

ISU-ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK

Pages

Wednesday, December 23, 2015

Bahan Bantu Mengajar - Matematik

Cikgu Nona ingin kongsikan beberapa idea dalam mempelbagaikan bahan bantu mengajar (BBM). Sebagaimana yang guru-guru maklum, BBM mampu meningkatkan minat dan motivasi murid untuk belajar. Idea-idea ini Cikgu Nona perolehi hasil pembacaan terutama daripada internet. Sebahagiannya telah saya laksanakan dan terbukti, murid teruja belajar menggunakan BBM tersebut. Sebahagian lagi, belum dilaksanakan. In Shaa Allah, tahun hadapan. Selamat mencuba cikgu-cikgu!!



1- TARSIA PUZZLE



Bahan ini seperti teka silangkata, tapi dalam pelbagai bentuk geometri. Murid perlu memadankan soalan dan jawapan yang sepadan berdasarkan konsep yang dipelajari. Sesuai dilakukan sebagai aktiviti kumpulan. Kebiasaannya, Cikgu Nona lakukan sebagai set induksi untuk mengimbas semula pelajaran lalu. 





Kedudukan soalan dan jawapan dalam Tarsia Puzzle mesti bertentangan pada kepingan yang berbeza. 

Contoh Tarsia Puzzle berbentuk segi tiga. Puzzle ini menguji tajuk Ungkapan Algebra.

Contoh lain susunan Tarsia Puzzle



2- PLACEMAT


Bahan ini seperti peta minda. Setiap murid perlu memberi idea atau jawapan mengikut kesesuaian konsep yang sedang diajar. Aktiviti boleh dimulakan dengan memerhatikan dan memahami idea utama di bahagian tengah placemat. Setiap ahli kumpulan secara serentak memberi idea atau jawapan mereka di ruangan disediakan, satu ruangan bagi setiap murid.





Contoh penggunaan placemat dalam tajuk Ungkapan Algebra.

3- PERMAINAN KABOOM

Aktiviti ini berbentuk permainan secara berpasangan atau berkumpulan. Cikgu Nona gunakan beberapa batang aiskrim dan satu cawan polistrene sebagai BBM. Setiap batang aiskrim akan dilekatkan dengan soalan bagi tajuk pembelajaran, tetapi terdapat satu batang aiskrim dilabel 'KABOOM'. Murid pertama akan memilih dan menjawab soalan yang dicabut secara rawak. Pasangan akan menyemak jawapan dan memberikan markah (**2 markah setiap soalan betul, 0 jika salah). Murid pertama dan kedua bertukar peranan sehingga masa ditetapkan oleh guru tamat. Oh ya. Apa yang jadi kalau murid dapat 'KABOOM'??? Jika, batang aiskrim dengan perkataan 'KABOOM' diperoleh, keseluruhan markah murid akan dihilang ' burn '. Hihi. Apabila masa tamat, pemenang ditentukan melalui markah terbanyak. Kalau cikgu nak tambah kemeriahan, boleh beri ganjaran kepada pemenang.

Contoh yang pernah saya buat. Apabila permainan bermula, bahaian atas itu perlu diletakkan ke bahagian bawah ye. 


In Shaa Allah Cikgu Nona akan kongsikan lagi beberapa idea lain di lain ruangan. 


Bye =)





No comments: