Sejajar dengan perkembangan teknologi, guru perlu mengubah pendekatan pengajaran. Pengajaran berbantukan ICT dalam Matematik tidak dapat dinafikan kebaikannya dan potensi dalam meningkatkan pencapaian, minat, sikap dan persepsi mereka terhadap Matematik. Guru perlu sedar bahawa pelanggan guru masa kini adalah murid daripada generasi Z (murid sekolah rendah dan menengah). Mereka telah mula melayari internet dan web seiring
dengan usia mereka sejak mereka masih belum bercakap. Generasi Z telah
dibimbing dan digalakkan oleh ibu bapa menggunakan dunia laman sosial sejak
kecil lagi. Dengan kata lain, generasi Z membesar di dalam dunia yang semuanya
berhubung menerusi teknologi sejak dari awal lagi. Mereka merupakan generasi digital. Justeru, penting bagi guru memastikan pendekatan yang digunakan bersesuaian dengan latar belakang dan amalan murid.
(Sumber : Youtube)
Banyak kajian mengenai kaedah pengajaran berbantukan ICT menunjukkan dapatan positif. Ayu Erlina dan Effandi Zakaria (2014) mendapati
murid yang diajar menggunakan Geogebra
mempunyai pemahaman konsep dan daya ingatan yang lebih berbanding murid yang
belajar secara konvensional. Hairiah Munip (2012) mendapati pengajaran
berbantukan komputer mampu menggalakkan murid belajar dengan aktif dan lebih
berkeyakinan. Perisian-perisian matematik seperti Geometer’s Sketchpad dan
Geogebra juga memberi impak
tersendiri kepada murid. Penggunaan perisian-perisian ini memberi kesan yang
positif terhadap kefahaman konsep matematik (Endang Istikomah & Nor Sakinah
Mohamad, 2013 ; Hutkemri & Effandi Zakaria, 2014), pencapaian (Azlina Mohd
Kosnin & Suhaila Abdullah, 2008), minat (Nor Hayati Mt Ali, 2012) dan persepsi
( Haryani Hamid & Norhayati Ismail, 2012).
Dapatan menunjukkan murid menerima dengan baik penggunaan ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Walaupun guru bukan dalam kalangan generasi Z yang lahir dalam era digital, namun guru perlu berusaha mendalami dan mempraktikkan penggunaan ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
***Nota generasi :
Tapscott (2008) dalam bukunya Grown Up Digital membahagikan demografi penduduk kepada beberapa kelompok berikut:
1. Pre Baby Boom (lahir pada 1945 dan sebelumnya)
2. The Baby Boom (lahir antara 1946 – 1964)
3. The Baby Bust (lahir antara 1965 – 1976) – Generasi X
4. The Echo of the Baby Boom (lahir antara 1977 – 1997) – Generasi Y
5. Generation Net (lahir antara 1998 hingga 2009) – Generasi Z
6. Generation Alpha (lahir pada 2010) – Generasi A
Rujukan :
Ayu Erlina & Effandi Zakaria. (2014). Kesan
keupayaan perisian Geogebra ke atas keupayaan penyelesaian masalah dan
pencapaian matematik pelajar. Jurnal
Pendidikan Matematik, 2, 51 – 64.
Azlina Mohd Kosnin & Suhaila Abdullah. (2008).
Kesan pengajaran berbantukan Geometer’s Skechpad terhadap pencapaian pelajar
dalam topik transformasi. Kertas kerja Seminar
Kebangsaan Pendidikan Sains dan Matematik. Universiti Teknologi Malaysia,
11 – 12 Oktober.
Endang Istikomah & Nor Sakinah Mohamad (2013).
Kesan penggunaan perisian Geometer’s Sketchpad ke atas kefahaman konsep
matematik pelajar. Jurnal Pendidikan
Matematik, 1(2), 1-13.
Hairiah Munip. (2012). Apikasi pendekatan
konstruktivisme dalam reka bentuk pengajaran berasaskan komputer : pengaruhnya
terhadap pencapaian berdasarkan aras kognitif pelajar. Science Education, 1, 100 – 118.
Haryani Hamid & Norhayati Ismail. (2012). Kajian
persepsi penerimaan dan perlakuan pelajar terhadap perisian Geogebra. Diperoleh pada November 23,
2015 daripada http://ecrim.ptsb.edu.my/file/20141106092627.pdf
Hutkemri & Effandi Zakaria. (2014). Impact of
using Geogebra on students’ conseptual and procedural knowledge of limit
function. Mediterranean Journal of Social
Science, 5(23), 873 – 882.
Nor Hayati Mt Ali. (2012). Pengajaran dan pembelajaran
matematik berbantukan komputer : keberkesanan perisian The Geometer’s Sketchpad
untuk tajuk penjelmaan. Diperoleh pada November 20, 2015 daripada http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/seminarpapers/2003/norhayatiIPDAkk.pdf
Taspcott, Don (2008). Grown up digital: how the net generation is changing your world.
McGraw-Hill.
No comments:
Post a Comment